Η κυπριακή ναυτιλία εξελίσσεται ως ένας από τους πλέον σημαντικούς τομείς της κυπριακής οικονομίας και δεν είναι καθόλου τυχαίο το γεγονός ότι αποτελεί σήμερα παγκόσμια ναυτιλιακή δύναμη.
Τα στοιχεία μιλούν από μόνα τους: H Kύπρος διαθέτει τον τρίτο μεγαλύτερο στόλο της Ευρώπης και τον 11ο μεγαλύτερο στόλο στον κόσμο.
Η συνεισφορά της ναυτιλιακής βιομηχανίας στο ΑΕΠ της Κύπρου είναι 7% και όπως τόνισε στο πλαίσιο συνέντευξης του στη StockWatch, ο Ανδρέας Χατζηγιάννης, πρόεδρος της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών, οι προοπτικές ανάπτυξης της κυπριακής ναυτιλίας είναι απεριόριστες σε σημείο που θα μπορεί η συνεισφορά της να ξεπεράσει το 10% «και γιατί να μην φθάσει και το 20%».
«Η Κύπρος μετεξελίσσεται σε ένα σύγχρονο και ολοκληρωμένο ναυτιλιακό κέντρο», επισημαίνει ο κ. Χατζηγιάννης, ο οποίος σημειώνει πως η ναυτιλία αποτελεί το μυστικό όπλο της Κυπριακής Δημοκρατίας, κάτι που παραδέχεται, όπως είπε, και η Τουρκία, η οποία σε κάθε ευκαιρία δεν χάνει να κτυπά αδυσώπητα την κυπριακή ναυτιλία.
Ο πρόεδρος των κυπρίων πλοιοκτητών που δεν φοβήθηκε, όπως λέει, τη θάλασσα καθώς, ο ίδιος στη στεριά είχε υπηρετήσει στις δυνάμεις καταδρομών λαμβάνοντας μέρος στις επιχειρήσεις κατά των τούρκων εισβολέων, κυνήγησε την ευκαιρία, εμπνεύστηκε από τη δίψα που είχε ο Αριστοτέλης Ωνάσης να πετύχει και προχώρησε, βέβαιος, όπως τόνισε, ότι θα τα καταφέρει. Και τα κατάφερε
Ρίχνει το γάντι στη νέα γενιά να ρισκάρει
Ο κ. Χατζηγιάννης ρίχνει το γάντι στη νέα γενιά των κυπρίων, να μην διστάσει να πάρει τις μεγάλες ευκαιρίες που παρέχει ο σημαντικός τομέας της κυπριακής ναυτιλίας.
Δεν κρύβει το παράπονο του πως αν κάποιος ψάξει να βρει κενό στον τομέα, είναι η στελέχωση των κυπριακών πλοίων από νέους ανθρώπους.
«Τα κίνητρα που προσφέρει η ναυτιλία για να κάνει καριέρα ένας κύπριος νέος είναι απίστευτα», λέει ο κ. Χατζηγιάννης
Υποδεικνύει στους νέους να πάρουν τη μεγάλη απόφαση να ξεκινήσουν από τη θάλασσα, να την αγαπήσουν, να την εμπιστευτούν και να είναι σίγουροι, όπως είπε, ότι θα τους καταξιώσει.
«Δεν είναι απόμακρος ο στόχος για νέα στελέχη να καταλάβουν ανώτατες θέσεις στα πλοία, να γίνουν τεχνικοί διευθυντές, καπετάνιοι και γιατί όχι εφοπλιστές».
«Αναφέροντας ως παράδειγμα τον εαυτό μου ερωτώ: Γεννήθηκα εφοπλιστής; Ασφαλώς όχι. Αγάπησα όμως τη θάλασσα, είδα τις ευκαιρίες, γοητεύτηκα από τις περιπέτειες που δίνει το επάγγελμα και δεν τις φοβήθηκα», τόνισε ο κ. Χατζηγιάννης.
Μπορούν να προσελκυστούν οι νέοι
Ο πρόεδρος των κυπρίων πλοιοκτητών, αποκαλύπτει πως ο ίδιος έχει κάνει επαφές με το Υπουργείο Παιδείας, ώστε στο πλαίσιο του επαγγελματικού προσανατολισμού να διδαχθούν οι νέοι τα πλεονεκτήματα που προσφέρει η ναυτιλία.
Εξηγεί πως τα μισθολογικά κίνητρα είναι σαφώς καλύτερα από άλλους τομείς της οικονομίας.
«Πρέπει να βρεθούν οι τρόποι να προσελκυστούν οι νέοι σε αυτή τη βιομηχανία, που είναι ομολογουμένως βατή και προσφέρει ευκαιρίες ανέλιξης», σημειώνει και προσθέτει:
«Η ψηφιακή τεχνολογία και το διαδίκτυο είναι μέσα τα οποία μπορούν να προσελκύσουν νέους στο χώρο της ναυτιλίας, δεδομένου όμως, ότι και αυτοί θα έχουν τη λαχτάρα μέσα τους».
Εξέφρασε την άποψη ότι ενδεχομένως η νέα γενιά να μην επιδιώκει τις προκλήσεις. Ίσως, είπε, να επιδιώκει πιο εύκολες επαγγελματικές λύσεις που βρίσκονται στη στεριά. Είναι έμπνευση ο Αριστοτέλης Ωνάσης
Κληθείς να σχολιάσει τι σημαίνει για τον ίδιο και για τους Έλληνες και κύπριους πλοιοκτήτες, το όνομα Ωνάσης, ο κ. Χατζηγιάννης, χωρίς άλλη σκέψη είπε με ύφος θαυμασμού: «Έμπνευση».
«Ο Αριστοτέλης Ωνάσης είναι inspiration. Έμπνευση. Ένας άνθρωπος, ο οποίος νέος διώχθηκε από τη Σμύρνη και μπροστά στα μάτια του οι τούρκοι απαγχόνισαν το λατρευτό του θείο. Έκανε και τι δεν έκανε για να γλυτώσει τους γονείς του και να τους φέρει στην Αθήνα. Μπήκε στη ναυτιλία με σκάρτα πλοία και μεσουράνησε».
«Είναι ένα μεγάλο ίνδαλμα για τους ανθρώπους της ναυτιλίας και ειδικότερα για μας τους Έλληνες. Πανέξυπνος και δραστήριος. Άνθρωπος των μεγάλων ρίσκων. Είναι ασφαλώς ένας πόλος έλξης», παρατήρησε ο κ. Χατζηγιάννης.
Ερωτηθείς, ποιο ήταν κατά την άποψη του το μυστικό της επιτυχίας του Ωνάση, ο κ. Χατζηγιάννης τόνισε:
«Η δίψα του να πετύχει. Η αυτοπεποίθηση του. Το όραμα του. Και θα πρόσθετα, εάν μου επιτρέπετε, η ανάγκη να ξεπεράσει τις ανασφάλειες του».
«Μην ξεχνάτε ότι η Ελλάδα και η Κύπρος έχουν 11 χιλιάδες χρόνια ιστορίας στο εμπόριο της θάλασσας», υπέδειξε.
Το πλοίο δεν είναι εχθρικό δόρυ, είναι ασπίδα της οικονομίας
Ο Ανδρέας Χατζηγιάννης θεωρεί πως το πλοίο δεν είναι δόρυ για να θεωρείται εχθρικό και να το πολεμάς.
Είναι ασπίδα, όπως χαρακτηριστικά λέει, που προστατεύει την οικονομία των κρατών.
Η αναφορά αυτή του προέδρου των κυπρίων πλοιοκτητών , έγινε με αφορμή τις λανθασμένες αποφάσεις που είχε πάρει η ΕΕ στο πλαίσιο των κυρώσεων της κατά της Ρωσίας.
«Δυστυχώς οι θεσμοί που λαμβάνουν τις αποφάσεις στις Βρυξέλλες θέλησαν να χρησιμοποιήσουν τη ναυτιλία ως δόρυ στις αποφάσεις για τις κυρώσεις και ατυχώς περιέλαβαν και τα πλοία», αναφέρει.
«Δώσαμε συλλογικά μεγάλο αγώνα, Λευκωσία και Αθήνα, για να πείσαμε τους ευρωπαίους ότι διέπραξαν ολίσθημα».
Ο κ. Χατζηγιάννης, δράττοντας της ευκαιρίας έδωσε εύσημα στην κυπριακή κυβέρνηση και ειδικότερα στον ΠτΔ Νίκο Αναστασιάδη και στον Υφυπουργό Ναυτιλίας Βασίλη Δημητριάδη, που κατάφεραν, όπως σημείωσε, να δημιουργήσουν, κατά κάποιο τρόπο, λόμπι μαζί με την κυβέρνηση της Μάλτας, προκειμένου ν’ αποτραπεί ο κίνδυνος η ναυτιλία να εκτεθεί στο εμπάργκο και να προκληθεί βουνό επιπτώσεων και προβλημάτων για όλες τις χώρες.
Ειδική αναφορά επί τούτου έκανε και ο ΠτΔ στην ομιλία του στο πλαίσιο του ετήσιου συνεδρίου της Ένωσης Κυπρίων Πλοιοκτητών και στην εκδήλωση που έγινε στο προεδρικό μέγαρο.
Πισώπλατα κτυπήματα από την Τουρκία
Ο κ. Χατζηγιάννης δεν αφήνει απαρατήρητο το γεγονός ότι η κυπριακή ναυτιλία αποτελεί συνεχώς και διαχρονικά στόχαστρο της Άγκυρας.
«Δεχόμαστε» είπε, « αδυσώπητα κτυπήματα από την Τουρκία η οποία εκμεταλλεύτηκε τη Ρωσο
-Ουκρανική κρίση και ειδικότερα τη μεταφορά του ουκρανικού σιταριού».
Χρησιμοποίησε τη μεσολάβηση της για τη Ρωσο -Ουκρανική κρίση για να θέσει εκτός την κυπριακή σημαία, επιφέροντας πλήγματα.
Τα τουρκικά κτυπήματα ήρθαν όταν ελλαδική και κυπριακή ναυτιλία είχαν πετύχει τη νίκη στις Βρυξέλλες και ανατράπηκαν οι προθέσεις των τεχνοκρατών να χρησιμοποιήσουν τη ναυτιλία ως δόρυ σε μία γεωπολιτική αντιπαράθεση.
«Ξέρετε, το παράδοξο σε ότι αφορά τη συμπεριφορά της Τουρκίας είναι ότι οι εκάστοτε κυβερνήσεις της έχουν το πολιτικό θράσος να λένε ότι δεν αναγνωρίζουν την Κυπριακή Δημοκρατία», υπογραμμίζει ο κ. Χατζηγιάννης και σημειώνει:
«Μα η παρουσία της Κυπριακής Δημοκρατίας είναι έκδηλη σε κάθε λιμάνι της υφηλίου. Οι διαχρονικοί ισχυρισμοί της Άγκυρας είναι και αστείοι κατά τους επαΐοντες της ναυτιλιακής βιομηχανίας».
«Δυστυχώς το μεγάλο μας φρένο είναι η Τουρκία». Εκεί και όπου μπορεί καταπολεμά την κυπριακή ναυτιλία», παρατήρησε ο πρόεδρος των κυπρίων πλοιοκτητών.
Του Λεύκου Χρίστου